Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu

Tātad, Artūrs sev instagramā visu laiku lika bildes, “es te ar šo spico VFX džeku, un te ar šo”. Un es tāds Artūram saku, “KPH, uzraksti man rakstu”. Un viņš tāds, “ok”.

Sergejs Musatovs

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

Oktobra sākumā “Labo domu pilsētā” Tartu (tā, kas Igaunijā), notika pirmais, vienīgais, lielākais un nozīmīgākais pikseļdrā… ok, pikseļdraugu forums Baltijas valstīs: “BALT/NORD 3D & VFX 2013 Networking Forum”, kuru man bija tas gods apmeklēt. Sākšu ar to, ka iepazīstināšu ar sevi.

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

Esmu tas, labajā pusē, bez Macbooka

Tātad, mani sauc Artūrs Šlosbergs, strādāju multimediju aģentūrā “PARUS studio”. Pēc papīriem esmu operators, pēc pārliecības vēl arī stereogrāfs un fotogrāfs. Saņēmām ielūgumu uz forumu, un daudz nodomājot, abi, kopā ar kolēģi un producentu Dmitriju Ščegoļevu, bijām tur. Pasākums pulcēja Baltijas un Ziemeļu valstu 3D un vizuālo efektu profesionāļus, kas savā starpā dalījās ar amata noslēpumiem un pieredzi. Un tā kā tas galu galā bija “networking forum”, tad neizpalika arī aliņa dzeršana pēc prezentācijām kopā ar Džeimsa Kamerona labo roku, jeb “Avatar”, “Avatar”, “Avatar 3” visual effects supervisor Maikls Finks (Michael Fink, Prime Focus VFX).

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

Ok, viņš personīgi dzēra vīnu, bet tas sliktpakaļisma līmeni nemazina!

Kas izdzerts, tas izdzerts, bet atgriežoties pie paša pasākuma, pastāstīšu, kas tad īsti notika Tartu šajās divās foruma dienās, taču uzreiz Saku (ir tāds slikts igauņu alus), ka nenogurdināšu ar Tech Talk.

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

Pirmā diena iesākās ar case study par Igaunijā ražotu s3D (stereo 3D) pilnmetrāžas stopmotion animācijas filmu “Lisa Limone and Maroc Orange, a Rapid Love Story” (2013), kas ir romantisks stāsts par imigrantiem, kas vēl btw ir opera! Filmu 5-6 gadus veidoja igauņu leļļu filmu studija Nukufilm, sadarbojoties ar Aleksandru Melkumovu no NIKFI (Maskava), kas brāļus igauņus nodrošināja ar stereogrāfijas know-how, jo filma tika uzņemta native 3D.

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

Dzirdot, ka igauņi strādā ar Aleksandru, vēlreiz pārliecinājāmies, ka Eiropā maz labu s3D darboņu, un visi savā starpā ir pazīstami, par ko arī liecina sekojošās bildes:

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

Pagājušā gada ziemā ar kolēģiem viesojāmies pie Aleksandra NIKFI institūtā Maskavā.

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

Iepozējām ar 70mm s3D filmu kameru!

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

Un back to Tartu!

Lai arī paši filmas veidotāji centās visu filmā redzamo izveidot tikai by hand, radās sarežģījumi ar ainām, kur darbība notiek atklātā jūrā un pēc n-tajiem eksperimentiem ar dažādiem šķidrumiem, dažādas agregātstāvokļos (atceramies, ka tas ir stopmotion), viņiem neatlika nekas cits, kā veidot CGI jūru. Tāpēc palīgā tika saukts vietējais igauņu VFX kantoris FROST FX, kas specializējas uz elpu aizraujošām digitālo šķidrumu simulācijām, un, damn, viņi ir labi!

Šeit viņu demo reel:

Tikām izvesti cauri workflowam, kā viņi radīja fotoreālistiskas jūras virsmas un veidoja simulācijas jūras putām un šļakatām, ar kādām problēmām saskārās, kā risināja utt. Neieslīgšu sīkumos, ja ir kādi jautājumi, tad jautājam, un ar lielāko prieku atbildēšu!

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

Pirmais prezentāciju bloks noslēdzās ar visu “Lisa Limone” filmā iesaistīto VFXistu diskusiju un Q&A.

Uzreiz pēc garšīgām pusdienām sekoja lielākā pasākuma dūža – Maikla Finka prezentācija.

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

Apskatoties Maikla IMDB lapu, aptuveni ir skaidrs, kas viņš ir par cilvēku.

Prezentāciju viņš sāka ar īsu video rullīti ar nosaukumu “2000 gadi vizuālo efektu vēstures 2 minūtēs”! Uzminiet, cik ilgi mēs skatījāmies šo video, ņemot vērā, ka Maikls ik pēc bildes (video sastāvēja no bildēm un filmu kadriem) lika pauzi un komentēja notiekošo?!

Ja godīgi, es neuzņēmu laiku, bet tā varēja būt nepilna stunda. Apjomīga prezentācija, par to kā, mainījās vizuālie efekti, kuros ietilpst ne tikai pēdējas piecdesmitgades kinodarbi, bet arī alu zīmējumi, kurus Maikls nosauca par pirmo “projection mapping” pasaulē! Video balstījās uz to, ka visi vizuālie efekti, kas pasaules kino tiek veidoti, joprojām atsaucas uz visdažādāko laiku mākslas darbiem, bieži vien pat tik detalizēti, ka skatoties filmu normālā ātrumā, pamanīt visas atsauces nav iespējams.

Maikls mums parādīja arī epizodi no 1997. gada filmas “Contact”, kuru viņš uzskata par vienu no labākajiem vizuālo efektu kadriem kino vēsturē, kaut gan daudzi pat nepamanīs, ka tas ir efekts:

Amazing, vai nē?

Guvām arī ieskatu 1994. gada Coca-Cola pirmās CGI polārlāču reklāmas tapšanā, kuras veidošānā diezgan dziļi bija iesaistīts arī Maikls (supervising un pašu lāču dizains, ar ko Maikls ļoti lepojās!). Tiesa, pirmajās lāču skicēs, ko veidoja kāds cits, lāči izskatījās pēc lielām cūkām, bet ar Maikla iesaistīšanos, tie sāka izskatīties arī pēc lāčiem!

Tālāk sekoja case study par “The Golden Compass” VFX veidošanu, ar vairāku kadru break-down un stāstu par uzbraukšanu animātoriem, brīžos kad kautkas ir uztaisīts, bet tas nepalīdz stāstam un Maikls to nosauca par “Execution of pixels”! Maikla vadībā tika veidoti arī daudzi CGI kadri Terensa Malika filmai “Tree of Life”, lielākoties, tie ar dinozauriem, un Maikls pieminēja, ka Terens pret CGI kadriem izturās tā kā pret parastiem daily (iepriekšējās dienas uzfilmētais materiāls) t.i – bez problēmām met ārā kadrus no montāžas un don’t give a fcuk, ka pie konkrētajiem kadriem animatori strādājuši nedēļām.

Pēc Maikla, sekoja Serious Games Institute prezentācija, kas bija par institūtu, kas veido nopietnas un izglītojošas spēles, piemēram: PR:EPARe

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

U get the idea!

Ja interesē sīkāk: http://www.seriousgamesinstitute.co.uk/games/prepare.aspx

Pēc tam vakariņas un alus!

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

Es un alus!

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

Foruma starplaikos ar vienu itāļu režisoru un igauņu animatoru iesmējām par badžikiem, kas vienmēr stāv otrādi un tavu vārdu neviens neredz 😀 Šī bilde it labs piemērs, ka badge, uzkārts kaklā, uzvedas tāpat kā sviestmaize! Radās ideja, ka vajadzētu vārdu uzrakstīt ar marķieri arī uz baltās puses un skatīties, kas notiks tad!

Vakara nobeigumā noskatījāmies Lisa Limone & Maroc Orange 3 dimensijās un biju vienīgais, kas pēc filmas noskatīšanās, spēja atbildēt uz filmas režisora Mait Laas jautājumu: cik un kuri filmas kadri bija 2D. Un man tas pat sanāca neņemot nost brilles. Tagad tik jāatgādina viņam par to, kur ir man apsolītā balva!

Otrā diena sākās ar Matiasa Bergboma (Mattias Bergbom) prezentāciju par filmām “The Curious Case of Benjamin Button” un “TRON: Legacy”, bet vairāk tā bija par digitāli radītiem cilvēku tēliem filmās. Matiasa IMDb.

Prezentācija sākās ar šādu grafiku:

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

Ar “Uncanny valley” ir domāta tā grafika daļa, kas skatītājam liek justies neērti un neticēt, ka digitālais varonis ir īsts. Sekojošās bildes ļoti precīzi trāpa iekš “Baisās ielejas”

Turpmākā prezentācijas daļa sastāvēja no stāsta par to kā Breda Pita sejas mīmika tika skenēta un no tās veidota pilnībā digitāla Benjamin Button galva dažādās pensionāra stadijās. Tech Talk.

Visi esam noteikti redzējuši filmu un nav šaubu, ka nevienā brīdi neticējās, ka tas varētu nebūt Breds Pits, bet gan no nulles digitāli radīta Breda Pita galva uzbāsta uz attiecīgās miesas būves (dažādos vecumos) galvas, tad pilnīgi savādāk bija ar “TRON: Legacy” un Džefu Bridžesu:

Te radās dīvains paradoks – pie Benjamin Button CGI strādāja tie paši cilvēki, kas pie “TRON: Legacy”, plus “TRON” ir divus gadus jaunāka filma, attiecīgi labākas tehnoloģijas, bet tomēr “ticamāks” sanāca Batons, nevis Bridžess.

Nākamie prezentējās Zviedru CGI (nu jau) grandi Important Looking Pirates jeb ILP par filmas “Kon-Tiki” CGI kadriem, kuros ietilpa 100% CGI haizivs integrēšana filmētos kadros un ūdens simulācijas.

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

ILP pārstāvis Niklass Jacobson (ietur firmas nosaukuma stilu)

Uz jautājumu par to, vai viņi taisīs CGI kadrus arī piektiem “Karību jūras pirātiem”, tā kā filmas “Kon-Tiki” režisoru nākamais gigs būs tieši šis, Niklass atbildēja – Tas būtu forši, ja Pirāti strādātu pie “Pirātiem”!

Turpinājumā: Krievu studijas WireFrame prezentācija ar ieskatu, kas notiek VFX industrijā Krievijā.

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

Uzstājās studijas WireFrame pārstāvis Mihails Grušenkovs ar ļoti jautru prezentāciju par “how it’s done in Russia”!

Atšķirībā no citām studijām, WireFrame darbinieki ir izkaisīti pa visu pasauli un liela daļa pat nav fiziski tikušies, maksimums redzējuši viens otru caur skype. Protams, līmenis un projekti ir mazāki, bet tā kā Krievija ir samērā jauns tirgus, tas ir ok, tā vismaz saka pats Mihails.

Ieklausieties mūzikā! Uzreiz ir skaidrs, ar ko ir darīšana!

Tiekam izvesti cauri stāstam par kādas Krievijas bankas reklāmas filmēšanu, sākot ar to, ka klientu prasība bija, ka tā obligāti ir jāfilmē Taizemē, jo viņi gribot vnk tur aizbraukt, un beidzot ar to, ka vienā no kadriem tika izņemts baseins un vietā ielikta zāle, jo Krievijā pie bankas ēkām nemēdz būt baseini, toties Taizeme gan! Šeit reklāma:

Uzzinājām arī, ka Krievijā joprojām ir kāda banka, kas par visu maksā ar naudu koferītī. Smalki!

Avatar 2 scenārija vēl nav jeb Balt/Nord 3D&VFX forums Tartu (Artūrs Šlosbergs)

Šis WireFrame darbs izsauca visas publikas skaļus, skaļus smieklus!

Klients – Kazahstānas atspirdzinošais dzēriens – RIX-TEA izlēma apvienot Coca-Cola reklāmas un “Despicable Me” minionus vienā reklāma, plus saredzat līdzību ar Nestea?! Win-Win-Win!

What happens in Russia, stays in Russia.

Dienas noslēgumā sekoja nelielas vietējo jauno uzņēmēju prezentācijas, kas inkubējas Tartu Kreatīvo industriju centrā. Kopumā: Vairāki jaunieši, kam katram ir savs uzņēmums, visi sēž vienā mājā, nodarbojas pamatā ar vienu un to pašu, bet tomēr katram savs uzņēmums!

Ar šim prezentācijām arī noslēdzās pirmais Tartu 3D un VFX forums. Patīkami pārsteidza, ka pasākuma organizācija bija top-notch, all included, sākot ar pusdienām, vakariņām, un beidzot ar viesnīcu. Pašās beigās vēl tikai runa no cilvēka=spridzekļa, foruma moderatores Helenas Vinogradovas ar cerībām, ka nākamgad tiksimies šajā pašā vietā, tajā pašā laikā.

Paldies, ka lasījāt, ja ir kādi jautājumi, you know the drill!
@ArtursSlosbergs

Artūrs Šlosbergs
Kinocast.lv viesis