5 iemesli, kāpēc “Star Trek Into Darkness” ir stulba filma

Pro·me·the·us
/prəˈmēTHēəs/

Lietvārds. Vizuāli skaista asa sižeta filma ar ārkārtīgi stulbu scenāriju, par kuru (vismaz daļēji) ir atbildīgs nepārdomātu sižeta līniju meistars — "Lost" veidotājs Deimons Lindelofs.

"Star Trek Into Darkness" ir šī gada "Prometheus": daudz izcilas "action" ainas, kuras ir švaki sasaistītas ar pirmā drafta kvalitātes sižetu. Tāpat kā "Alien" prīkvels, "Star Trek Into Darkness" ir noteikti izklaidējošā filma, to ir vērts izbaudīt uz liela ekrāna. Bet tiklīdz skatītājs aizdomājas par filmas notikumiem, personāžiem un sižeta pavērsieniem, kļūst skaidrs: šī ir B-klases filma ar lielu budžetu un izskatīgiem (Īva) aktieriem. Par notikumiem un personāžiem, kā reiz, ir šīs raksts, tāpēc uzreiz brīdinu: būs spoileri.

1) Kerola, meitene ar piena dziedzeriem

Enterprise komandā jau ir diezgan daudz personāžu, kurus ir vērts turpināt attīstīt. Nav tik daudz kā seriālā "Game of Thrones" — bet to situāciju jau Džordžs R. R. Martins labo visu laiku. "Star Trek" seriāla fani, protams, ir pazīstami ar katra tēla rakstura īpašībām. Tomēr Eibramsa 2009. gada filma bija pilnvērtīgs restarts (gan sižetiski, gan konceptuāli), lai papildinātu ekskluzīvu "Gīki, kuri uz izlaidumu iet vieni paši" klubiņu ar jaunām sejām. Tāpēc ir svarīgi raksturot komandu, par kuru katram skatītājam ir jāpārdzīvo. Diemžēl, tā nav scenāristu Lindelofa, Orci un Kurcmana ideja. Orci & Kurcmans, tiem kas nezin, ir atbildīgi par ģeniāliem robotiem-rasistiem no "Transformers: Revenge of the Fallen". Filmas "Star Trek Into Darkness" gaitā Sulu, Čehovs un lielā mērā arī Bouns tiek pielīdzināti stormtrūperiem. Viņi pilda savus Enterprise pienākumus, parādās uz ekrāna, scenārijā viņiem pat atvēlēti daži teikumi (kaut arī es neesmu pārliecināts par Sulu). Bet kopumā viņi talantīgi tēlo dažādu rasu mēbeles.

Star Trek

Tā vietā, lai veidotu dinamiku starp komandas biedriem, laiks tiek atvēlēts, lai ievestu pavisam jaunu tēlu — Kerola Markusa (Alise Īva). Vismaz LindeOrciKurcman nediskriminē — ja jau Sulu/Čehovs/Bouns netiek attīstīti, tad arī Kerola Markusa būs absolūti nevajadzīgs un plakans tēls, pat konvertētā 3D formātā. Ko tad Kerola izdara filmā? Viņa slepus ielīda uz kuģa (Enterprise apsardze ir Maximas līmenī), ir skeptiska par raķetēm (tāpat kā Skotijs), "palīdz" Bounsam atbruņot raķeti, un mēģina apturēt savu tēvu no Enterprise iznīcināšanas. Šī aina, manuprāt, vislabāk raksturo scenāristu slinkumu:

Kerola: "Kīrk! Šī ir mūsu pēdējā cerība. Parādi mani uz tiltiņa, lai tēvs redz, ka es esmu uz kuģa!"
Kīrk: "Lieliska ideja, Kerola! Bez Tevis mēs noteikti neizglābtos!"
Admirālis: "Beam, muthafukkers!"
[scene]
Star Trek Into Darkness: Alise Īva

Hm... Tomēr nav pilnīgi plakans tēls. Jauki.

No Kerolas nebija jēgas. Citi personāži līdzvērtīgi varēja izpildīt viņas sižeta pienākumus. Izņemot, protams, šo ainu, kad Kerolai vajadzēja izģērbties Kīrka priekšā. Mēs taču jau redzējām puspliku Uhuru pirmajā daļā, un, kā jau visiem labi zināms, four boobs are better than two boobs.

2) "I wanna cry so bad, but I don't think I can spare the moisture"

Kino ir vizuāls medijs. Teiksim, grāmatā mēs varam uzzināt par personāžiem caur galvenā varoņa vēstījumu. Savukārt, filmā tas tiek parādīts vizuāli. Skatītāji iepazīst tēlu, asociē sevi ar to, balstoties uz viņa reakcijām konkrētās situācijās un notikumos. Vismaz tā būtu jābūt filmās. LindeOrciKurcman iet citu (zvaigžņu) ceļu (ba-dum-ts). Daudz vieglāku. Piektās-klases-līmeņa vieglāku. Viņi vienkārši parāda ainu, kur tēli saka viens otram, kā viņi jūtās.

Kīrks: "I wanted you to know why I couldn't let you die... why I went back for you..."
Spoks: "Because you are my friend."
Ja vajag raksturot, kāds emocionāls ceļojums gaida galveno varoni filmas laikā, un cik svarīga ir komanda, kuru nepietiek laika raksturot, tad to dara Paiks ainā ar Kīrku: Star Trek Into Darkness
Paiks: "Do you know what a pain you are? You think the rules don't apply to you. There's greatness in you, but there's not an ounce of humility. You think that you can't make mistakes, but there's going to come a moment when you realize you're wrong about that, and you're going to get yourself and everyone under your command killed."
Kīrk: "Ok."
Skatītāji: "O-o-ok."
Bet trakākais notiek tad, ja personāžs rīkojās netipiski raksturam. Kīrks taisās nogalināt Kānu bez tiesas, pa ceļam uzbrūkot nevainīgai planētai ar iespēju uzsākt karu. Kaut arī 2009. gadā Kīrks pats piedāvāja izglābt Romulanus un nogādāt tos tiesā. Vislabākais ir tas, ka scenāristi paši saprot: Kīrks nav loģisks, viņa personāžs tā rīkojās tikai un vienīgi tāpēc, lai virzītu sižetu uz priekšu pie nākamās "action" ainas. Kā viņi to labo?
Kīrks: "Hei, brauksim pašaudīties ar fotona raķetēm, lai nogalinātu Kānu?"
Skotijs: "Kīrk, mēs neesam kara kuģis, ieroči nav stabili, man vajag tos vismaz pārbaudīt." Kīrk: "Tu esi atlaists."
Spoks: "Kīrk, uzbrukt planētai nav ētiski."
Kīrk: "Tu esi robots."
Uhura: "Kīrk, Tev tas nav raksturīgi."
Kīrk: "Good point."
LindeOrciKurcmani ir eksperti, kad vajag izdomāt, kā visspilgtāk uzbūvēt asa sižeta ainas. Toties, kad runa aiziet par personāžiem un emocionālo saikni:

3) A giant fucking mess

No iepriekšējām personāžu uzbūves kļūdām izriet arī sižeta haoss (tagad sekos mans mēģinājums sameklēt loģiku). Kas īsti notika filmā? Admirālis, Federācijai nezinot, pamodināja Kānu no "suspended animation Futurama style". Ar draudiem, ka nogalinās Kāna komandu, Admirālis piespiež viņu ražot advancētus ieročus, gatavojoties karam ar Klingoniem. Kāns ielika savus 72 biedrus raķetēs: nezinu, kā viņš vispirms izglāba biedrus no Admirāļa un kāpēc tos vajadzēja likt raķetēs, beats me — Khan's logic. Tomēr Kāns nepaspēja komandu iznest, Admirālis šo piefiksēja, un Kāns aizbega.

Tātad, Admirālim ir divi mērķi. Pirmkārt, viņš grib likvidēt Kānu un viņa komandu, lai nosegtu savu "shiny metal ass" no nezinošās Federācijas. Otrkārt, sākt sengaidīto karu ar Klingoniem. Kāpēc viņš grib sākt karu ar Klingoniem? LindeOrciKurcmani atkal paļaujas uz esošiem faniem (tiem jau seriāla laikā bija parādīts, ka "Klingons are bad"). Bet jauniem faniem, tapāt kā 2) punktā, to izskaidro Admirālis dažos teikumos: Klingoni ir slikti, viņi okupēja planētas, uzbrūk mūsu kuģiem, vajag iznīcināt visu rasi. Protect the innocent? Uphold the law? Tas viss nav tik svarīgi.

Star Trek Into Darkness

Kāns uzspridzina "Secret Lab" un aizbīmoja uz Kronosu, kur tusē Klingoni. Kāna plāns ir pievilināt Starfleet uz Kronosu. Ar fotona raķetēm. Kuros joprojām ir viņa komanda (to nez kāpēc neviens nepārvietoja). Tad pēc plāna vajag pārņemt kuģi, un izglābt komandu. Easy. Kā divus baitus uzrakstīt. Kā tieši viņš to visu paredzēja — tas noteikti ir skaidrs tikai LindeOrciKurcmaniem. Bet Admirālim ir vēl stingrāka loģika. Viņš sūta Kīrku, lai apšaudītu planētu ar raķetēm, un maģiski sabojā Enterprise "warp engine & shit" (tas var atvarpot uz Kronosu, bet varpot uz zemi vairs nevar). Sanāk, Admirāļa plāns ir: Enterprise pamanīs bojājumus, bet vienalga apšaudīs planētu*, kaut arī Kīrks zinās, ka nevar aizlidot prom. Izcila stratēģija. Klingoni pamanīs Enterprise (just chillin', killin') un atlidos to iznīcināt. Tūdāļ atvarpos arī pats Admirālis ar savu slepeno kuģi Vengeance**. Redzot, ka Klingoni apšauda Federācijas Enterprise, Admirālis cer pievienoties cīņai un iesākt karu. Uz turpmākiem Federācijas jautājumiem "Ko vispār Enterprise tur darīja?" un "Hei, Markuss, kur dabūji tādu feino kuģi", nolaidīs acis un neko neteiks. Sounds like a plan.

4) When this baby hits 88mph

Sci-fi un fantasy žanri paredz, ka skatītājs ieraudzīs neeksistējošo pasauli. Un tas ir pilnībā ok, ja vien filma seko saviem noteikumiem. Piemēram, ja filmas sākumā ceļošanai laikā vajag ātrumu 88 jūdzes stundā, tad filmas beigās ceļošana laikā nevar notikt ar zemāku ātrumu***. Filmas darbībai jānorisinās uzstādītos rāmjos. Tāpēc man nav nekādu argumentu pret varpošanu — tāds rīks tika ievests 2009. gadā un joprojām darbojas. Bet man ir problēma ar "portable transwarp". Filmas sākumā to izmanto Kāns, lai aizvarpotu uz Kronosu. Šīs ir diezgan būtisks instruments, kas faktiski, ļauj lietotājam teleportēt. Jo vairāk, filmas gaitā tāds rīks būtu ļoti lietderīgs, kad vajadzēja pārvietoties uz Kronosu, kad vajadzēja atgriezt Kānu uz zemi pēc iespējas ātrāk. Un pat spilgtā "action" ainā, kad Kīrks un Kāns pārlec no Enterprise uz Vengeance. Jā, šīs ir sīkums, bet tas kaitina, izrauj no filmas un norāda uz rakstnieku nekompetenci.

5) KHAAAAAAN

Visbeidzot, pats Kāns. Kamberbatčs ir izcils aktieris. Un tas tikai padara šo situāciju sliktāku, jo Kāns — franšīzes lielākais un spilgtākais ļaundaris — ir pilnībā iztērēts. Pirmkārt, viņam būtiski nepietiek laika, lai pārliecinātu skatītājus, cik brutāls un nežēlīgs viņš ir. Pietiek vien aizdomāties, teiksim, par Džokeri, cik krāšņas un noteicošas ainas viņam bija filmā "The Dark Knight". Eibramsa Kāns kautrīgi smēķē stūrītī "Беломор-канал". Kamberbatčs mēģina izlabot situāciju ar dziļo balsi un ļauno skatienu, bet bez scenārija materiāla viņam tas neizdodas.

Star Trek Into Darkness

Kamberbatčs mēģina saskatīt personāža raksturu

Kā var izglābt šo situāciju? Jāsauc Nīmoju, kurš pastāsta (sk. otro punktu), cik viņš ir ļauns.

NimojSpoks: Khan Noonien Singh is the most dangerous adversary the Enterprise ever faced. He is brilliant, ruthless and he will not hesitate to kill every single one of you.
Spoks: Did you defeat him?
NimojSpoks: At great cost, yes.

"At great cost". Filmā "Wrath of Khan" (1982) ir ne tikai slavenākais "Star Trek" ļaundaris, bet, iespējams, arī emocionālākā aina ar Spoka miršanu. Tā ir emocionāla, jo ir balstīta uz Kīrka un Spoka attiecībām. Skatītājs vēroja divu personāžu draudzību 79 seriāla epizodēs un 1979. gada filmā. Tieši tāpēc ainai bija ārkārtīgi liels svars 1982. gadā. To nevar pateikt par Eibramsa filmu. Kīrks un Spoks beidzot nonāca pie vienošanas tikai pirmās filmas beigās. "Star Trek Into Darkness" ir tikai sākums restartētā franšīzē, lai mēģinātu uzdzīt emocionālo saikni, kur pagaidām tās nav. Jo vairāk, Eibrams taču netaisa rīmeiku, šī aina nav obligāta filmā par Kānu. Droši vien LindeOrciKurcmaniem vienkārši ļoti gribējās parādīt, cik gudri viņi izdomāja apmainīt Spoku un Kīrku vietām ("OMG you guys, I've just has a genius idea. Are you sitting down"). Bet pats stulbākais, ka šīs ainas nozīme ir praktiski nulle, jo pēc 10 minūtēm Kīrku izglābj. Ja godīgi, šī ir brutāla necieņa pret faniem.

"Taste my sad, Michael"

Es ļoti gaidu jūsu komentārus šīm tracinoši garam rakstam. Bet piebildīšu: "Tu piekasies, vienkārši vajag atslēgt smadzenes" arguments šeit nestrādās. Es vispār cenšos izvairīties no tāda definējuma, kas niecina savus skatītājus. Protams, ka ir "mainstream" filmas, kas nenes kaut kādu dziļu intelektuālu domu. Bet tas nenozīmē, ka filmai ir jābūt stulbai. Orci un Kurcman saņem vairākus miljonus par saviem scenārijiem. Viņi vismaz varētu pārlasīt savus skribelējumus pirms taisa filmu.

Orci, Kurcmans un Lindelofs

Orci, Kurcmans un Lindelofs

"Star Trek Into Darkness" ir aizrautīga asa sižeta filma, bet man to ir grūti izbaudīt ar tik drāzīgi sūdīgu scenāriju.

* divas reizes filmā Kīrkam pateica, ka pilsētā neviena nav izņemot Kānu. Bet hei, tur, kā izrādās, bija diezgan daudz klingonu. KPH?
** kuģis, kurā katrs vienkārši var ielidot un atslēgt elektrību. Jau gana absurdi, bet paliek vēl labāk —Skotijs saka, ka nākamreiz šīs triks nenostrādās, jo viņš var restartēt ieročus tikai vienreiz. Bad luck.
*** You're gonna see some serious shit.

  • aiwwa

    Tā kā pati šo to rakstu, esmu interesējusies par scenāriju tapināšanu un skatos gana daudz kino, esmu samierinājusies – nav īpašas sakarības starp scenārija kvalitāti un potenciālo iespēju, ka tas tiks filmēts. Iespēja nopelnīt – tas ir galvenais kritērijs. Un vēl svarīgāk – kā visu padarīt saprotamu stulbajam vairākumam. Tam bieži izmanto aizkadra tekstu, tipa – ja nu kāds idiots nesaprata pēc bildes, mēs viņam vēlreiz paskaidrojam, vai arī – lai gudrinieki neuzdotu liekus jautājumus, paātrinām darbību – daudz action, lai nepamana loģikas trūkumu.
    Šo filmu gāju skatīies Kamberbača un savas pusaudzes meitas dēļ. Pēc tās centos nedomāt par loģiku. :)

    • http://kinocast.lv/ moosatov (Kinocast.lv)

      Piekrītu, ka šīs nebūt nav izņemums, tāda prakse ir. Iespējams, ka tādu piemēru šobrīd ir pat vēl vairāk, jo ir diezgan daudz sīkvelu un rīmeiku, kam autori pat necenšās sarakstīt kaut ko jēdzīgu. Tomēr film ar tik lielu budžetu un tik sliktu scenāriju nav daudz, lai to ignorētu. Un šoreiz pat ekšns man nepalīdzēja.

  • http://kino.kults.lv/ Kino Kults

    Pēdējā bilde labi visu ilustrē, jo Lindelofam ir mice uzstiepta uz ausīm – tas lai nedzirdētu…

  • Vērīgais

    Vai tas ir photoshops vai viņi tiešām filmā ir ielikuši to “lieldienu olu”? Skatīt star_trek_eve.jpg